Lindebarn och inseminationer

Idag bakade vi lussebullar....Vilda hade bestämt att hon skulle göra spindebarn - vilket vi gemensamt kom fram till betydde lindebarn. Så droppade hon en fråga mitt i lussebaket.

- Väljer man själv om man ska få barn mamma?
- Öh, jaa. Det gör man ju, oftast. Sen finns det de som inte kan få barn fast de vill och så de som får barn fast de inte tänkt det.
- Men kan man skaffa barn själv mamma?
- Nej, man måste ju ha en mamma eller pappa till. Eller förresten, man KAN skaffa barn ensam, men då måste man ju ha en spermie.
- Som man hämtar på sjukhuset?

Vilda och jag hade en liknande diskussion för ett år sen, men då gick vi inte in närmre på politiken kring inseminering. Nu tyckte jag att jag kunde dra det lite längre, för hon har verkligen huvudet på skaft.

- Ja, som man hämtar på sjukhuset. Men inte här i Sverige, man får åka till Danmark och få spermien på ett sjukhus där då.
- Oj! Måste man åka så långt?
- Ja, och det kostar mycket pengar, man får betala för att få spermien.
- Ja, de är dyra, för de är så svårfångade!!!

Svarar min goa, kloka 7-åring. Hon bjuder på många inbordes skratt. Hittade den här texten om förra diskussionen:


Blommor & bin

Under sista graviditeten frågade min 6-åring om allt. Det fanns ingenting som undgick henne, hon ville veta allt om bebisen i magen, hur den såg ut, hur stor den var och naturligtvis....hur kom den dit?

Så jag berättade. Och förklarade. Och hon frågade och frågade mer. Så det här med hur barn blir till var ingen konst alls att prata med denna underbara 6-åring med, hon tyckte inte det verkade så värst konstigt. Vi pratade också om att alla tjejer inte alltid gillar killar, utan tjejer, och likledes killarna i sin tur med. Sen lät hon det sjunka ett tag, så kom frågan:

- Men mamma, om två tjejer vill ha en bebis då...kan de få det?

Hmmm. Ingen idé att gå in på alltför politiska detaljer, bättre att köra enklaste möjliga budskap.

- Ja, det skulle de kunna få, men de måste ju ha en spermie först.

- Hämtar de den på sjukhuset?

Hon kom ju med en utmärkt förklaring själv, jag kunde inte komma på en enklare, så jag höll med att ja, den hämtar de på sjukhuset. Men så efter en stund, så kommer då:

- Men mamma, hur får de in spermien i magen då? De har ju ingen snopp. Sväljer de den då?

Man slipper aldrig undan enkelt.

Sen berättade hon naturligtvis i sin tur för sina kompisar hur hela miraklet med bebisar fungerade. Jag väntar fortfarande på tackbrev från alla föräldrar som slapp. Eller åtminstone dagens ros.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0