Ambush

Gaaaaaah!!!! En SÅN kväll. Bajskorvskväll. Jag lämnar jobbet på eftermiddan, längtar barn så det kliar i kroppen...kommer till fritids, det går 2 sekunder - och så är gnället igång. Kommer till dagis  - ena ungen vill inte gå hem och den andra blir förbannad för att han inte får spela när han kommer hem. Sen fortsätter det. Alla sura på mamman för att hon inte letat reda på cykelhjälmar medan de varit på dagis och fritids. Att mamman varit på jobbet hela dagen är helt irrelevant i frågan, det kan inte ens komma i åtanke som förssvargument. Letar genom hela förrådet, alla kartonger, alla garderober - för tredje gången sen grusbilen sopade gården - och de är som vaporiserade från jordens yta. Det värsta är att jag sett dem någon gång under vintern... och tänkt att fan va bra, där är det lättillgängliga när de ska fram sen! Jomen.

Hedda vägrar maten, får ingen välling heller då - resultat: springer i och ur sängen som en duracellkanin.

Beppe vill spela kort, mitt i undanplockning av disken, mamman faller till föga (dåliga samvetet - Herregud!!!! Jag har ju inte GJORT något med mina barn idag!!! Det dåliga samvetet kan hoppa upp och kyssa sig i röven), och när mamman säger efter en stund att nu måste vi sluta, Hedda ska läggas - blir Beppen så sur att han kastar iväg korten överallt. Mamman säger bestämt och med myndig stämma: - Plocka upp det där nu! Beppen säger: - Näe, det tänker jag inte! Mamman säger med tordönsstämma: - Då är det sista gången jag spelar med dig! Beppen säger: - Det struntar jag i! Bajskorvsmamma!!! Mamman skickar upp Beppen på rummet. Beppen skriker och gapar och blir otrevligare och otrevligare. Mamman blir argare och argare och är på väg att implodera. Mamman har sönder en leksaksbössa. Stackars bössan, helt oskyldig i sammanhanget, den hade inte ens sagt så mycket som prutt. Men mamman tänkte, hellre den än sonen. ( En mer pedagogisk mamma hade i det här läget tänkt att den lille gossen bara är i trängtande behov av mer uppmärksamhet och tid med sin mamma, istället för att ha sönder hans gevär. Men barn ska ändå inte leka med vapen, eller???...hrmpfff...)  

Vildan går ut och får lova att komma in kl 19. Mamman hör uppifrån (mitt i Beppebråket) att Vildan kommer in tio över. Mamman tänker ok, 10 minuter är inte mycket försent. Mamman kommer ner efter en kvart bara för att upptäcka att den där Vildan har gått ut igen. Vildan kommer hem en halvtimme senare till en sur mamma. Vildan vill ha frukt. Hon får inte frukt eftersom det är för sent, dags för tandborstning och sängen. Vildan sur.

Mamman och Beppen blir sams och kramas. Mamman och Vildan blir sams och läser saga. Mamman och Heddan tänker att, va faan, fram med vällingen (annars kan vi se fram emot en mycket lång och studsig natt, med hungrig och orolig Hedda och en mycket trött och purken mamma).

Alla nöjda, alla i sängarna. Mamman har disken kvar på hela bänken. Duschen väntar. Klockan halv 9. Kvällen låg i bakhåll igen. Imorgon tar vi honom, den jäkeln. 

Kommentarer
Postat av: Anne S.

Du gör det bra. Jisses tre knoddar och en arbetande mamma, det är väl klart att det skär ihop sig ibland. Jag har inte heller hunnit letat reda på ungarnas cykelhjälmar så de får trampa runt med Jofa-hjälmar på skallen tills jag är redo att utforska kallskrubben.

2011-04-12 @ 09:20:02
Postat av: Anonym

Älskar att läsa din blogg! Du skriver så himla bra om precis hur det är att vara ensamstående o alla tankar man har o allt som sker. Tråkigt att du verkar slutat skriva skulle vara jättekul att få läsa mer!

2012-05-20 @ 21:02:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0