Nu. Alltid bara nu.

Nynattade barn. Ett halvt glas kallt vitt upphällt (lill-lördag!). Ibland, ganska ofta, tappar jag bort vad som är viktigt...tappar bort det i yran och hetsen runt det som kallas liv. Papper som ska skrivas och lämnas in (har 4(!) olika blanketter som ska in till FK, för sommarens ledighet o för 3 av Heddas sjuktillfällen), räkningar som ska betalas, matsäckar som ska skickas med ( tre dagar i rad den här veckan...), spysjukor, hostnätter, planering av barnens sommarledigheter, pengabekymmer (löst tack och lov, pris ske Gud - skatteåterbäringen!), längtan efter egentid, fotbollsträningar, avslutningskläder, tvätt, städning....mat för guds skull, de ska ju helst äta också. Har varit så småhetsad denna vecka att jag hastat över nattningar, de har krånglat så de har kommit sent i säng med - och så ska jag hinna duscha efter de lagt sig och helst varva ner också...så det har blivit kortisnattningar.

Ikväll bad Beppe om saga och killning...du får välja svarade jag. Saga blev det. Sen kom det i alla fall...mamma, kan du ligga en stund hos mig (Vilda väntade i rummet bredvid på sin nattning)...nej hade jag på tungan, men avbröt mig...det är ju nu - det är ju NU jag har chansen. Att snusa, att mysa, att leva. Att känna att de VILL ha sin mamma ligga bredvid, de vill bli kramade, gosade, de vill bli smekta, de vill ha närhet. Och jag gosade in mig, strök över hans lilla fjuniga nacke, hans bulliga små kinder, knappnäsan, den lena ryggen, de knubbiga armarna. Hans varma lilla hand på min arm. Om 10 år slänger han upp sina lortiga strumpfötter i storlek 42 på soffbordet, rapar och säger: Morsan ge faan!...när jag vill klappa honom på kinden. Det är NU som gäller. Nu kommer aldrig igen.

Sen får man lära sig så värdefulla saker när man ligger där, som man aldrig skulle få reda på annars.

- Mamma, VET du vem som kan ha sönder S T Å L???
- Neej....Stålmannen?
- Hulken. Och Stålmannen. Och Batman.
- Ahaa....
- Och Batman kan ha sönder is också, stora isbitar!
- Ok. 

Allvarsamma miner. Begrundan över detta fantastiska fenomen. Kan vara bra att veta vem man ska ringa nästa gång man vill ha iskross i drinken. Eller behöver ha en gaffel böjd.
 

Kommentarer
Postat av: Cissi

underbart skrivet! jag läser ofta men tar mig inte tid att kommentera....kramar till fina du/Cissi

2010-06-13 @ 01:42:22
Postat av: Anonym

kram tillbaka:)

2010-06-15 @ 20:41:50
Postat av: catarina

hahaha det är ju det här som jag älskar med att ha barn. man lär sig så många saker man inte visste att man hade så mycket nytta av.....:)

2010-06-17 @ 08:44:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0