Det goaste, nyttaste året

En gammal vän, en manlig, sa till mig på telefon igår: Du är så bra att prata med Susanne, för du är så logisk....du är nästan som en kille fast du ändå är tjej. Och så är du inte så komplicerad, du säger saker rakt ut (vad nu DET ska betyda, alla mina kvinnliga vänner är oerhört logiska och okomplicerade).

Det har jag hört från fler män...utom de jag varit i relationer med - vilket säger en hel del. Det är lätt att vara förnuftig och logisk med vänner...men så fort jag blandar in varmare känslor (varmare är nog fel uttryck, vänskap är ju värme...en annan sorts känslor kanske) än vänskapliga försvinner logiken någonstans bland trasselsudden som brukar kunna bli av alla känselspröt. Så är det förmodligen för fler - det är så lätt att resonera och få ut det som finns därinne på rätt sätt, så att det kan förstås av motparten, så länge det inte är känslosvall inblandat.

Jag har också svårt att härbärgera känslor när jag är i en relation...jag blir övermannad av en direkt känsla som nästan känns som om den ska explodera därinne om jag inte får ut den - och då kommer den ofta ut med fel ord eftersom jag inte låtit den landa ordentligt...eller har hunnit tänka igenom och låtit tankarna klarna. Det är inte alltid så roligt för den som blir mottagare av känslosvallet att vara just mottagare. Och det blir lätt att feltolka det som kommer ut eftersom jag inte har fått rätsida riktigt på det själv. Det knasiga är att för mig själv, inne i den där trasselsudden, så verkar ju allt så självklart logiskt mitt i känslosvallet.

Varför blir det så tilltrasslat när kärleken kommer in i bilden? Jag läste någonstans "Real love is just a friendship set on fire"...och det kanske är det som är tricket. Att verkligen, verkligen vara vänner först. Och kanske lite - eller rätt så mycket - att lära sig att härbärgera:S...vilket jag suger på. Verkligen suger.

Det blir mitt enda men dock så stora nyårslöfte till mig själv inför 2011. Att lära mig att hålla känslosvallet inne, tills det fått landa...och att få rätsida på det innan jag släpper ut det. Att försöka trassla ut trådarna med hjälp av förnuftet, för mig själv...innan jag lägger fram det för den det berör. Hur mycket det än känns som om jag ska implodera eller explodera. För, rent förnuftsmässigt och logiskt...så kommer jag ju inte direkt att sprängas. Annars vore jag ju ett självklart nyförvärv till fundamentalistiska terrororganisationer...skulle kunna ta ut vilket gage som helst. Även om jag inte skulle kunna använda pengarna sen:S

Så tack för 2010. Jag och barnen kom på fötter efter flytten och föräldraledighet, hittade rutiner, fick allt praktiskt att fungera, landade i varandra, jag tror jag upplevde mitt livs första riktigt ärliga kärlek, fick jobb, upptäckte helt nya sidor att jobba på hos mig själv. Ett händelserikt år, ett värdefullt år. Nu laddar vi för 2011. Det får bli ett lärorikt och nyfiket år - med nya intryck, nya upplevelser och många nya människor.

Gott nytt år alla ni fina. Låt era blommor blomma det vackraste de bara kan:) Jag och Heddaliten planerar att hoppa in det nya året på en sliten gammal IKEA-resårmadrass. Mer fantastiskt än så kan man inte fira in det nya. Men först ska vi spendera kvällen tillsammans med nära och kära. 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas du finner de du söker, och som vanligt går dina ord rakt in i mitt hjärta. Du skriver såååå bra.

Ha ett bra nyårs firande nu.

Så hoppas vi 2011 blir ett bra år för oss.

Kramar Ullis

2010-12-31 @ 09:42:44
Postat av: Susanne

Från ett hjärta rakt in i ett annat:)



Ett jättefint år till dig Ullis! Kram.

2010-12-31 @ 09:50:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0