Svinigt värre

Så, nu har en i familjen fått vaccinet. VACCINET. Som figurerat i media och folks tankar hur länge som helst nu. Nej, för fasiken, ta det inte, det är bättre att man bygger upp sitt eget immunförsvar. Tänk på alla eventuella biverkningar. Tänk om viruset muterar, då har man inget eget skydd. Jo, för i helsike. Tänk på att du är med och sprider influensan, tänk på alla riskgrupper, tänk på allmänheten. Och blir ni sjuka, så blir ni riktigt, riktigt sjuka, hela familjen, det kan ta veckor.

Jag har bestämt mig. Vi tar det förbaskade vaccinet. Ponera att vi inte tar det. Skräckscenario 1: alla 3 barnen blir sjuka samtidigt, jag hinner inte med att sköta dem ensam. Skräckscenario 2: jag blir så sjuk själv att jag inte klarar av att sköta barnen. Skräckscenario 3: det räcker att ett av barnen blir ordentligt sjuk, så att jag inte kan åka hemifrån, hur ska jag kunna frakta övriga barn till o från skola/dagis? Skräckscenario 4: vi blir sjuka i omgångar, en efter en, så vi blir isolerade hemma i en månad i sträck vilket leder till grav sinnessjuka hos undertecknad och abnorm rastlöshet hos övriga i familjen, dvs väggklättring och multimammatjat.

Så idag har Vilda tagit på skolan. Från denna vecka kan jag och Beppe få på vårdcentralen. Men lilla Hedda då? Hon blir utanför. Och om vi blir dåliga av sprutan, så blir vi det i omgångar. Varför beslutade man helt enkelt inte att ge vaccinet familjevis? Det hade onekligen varit smidigare, iaf för oss. Gjort på 5 minuter, alla får efterverkningarna samtidigt, behöver inte hålla oss hemma längre än nödvändigt. Istället fick jag vara med Vilda på skolan idag, vilket innebar att krångla med dagis och lämna övriga två tidigare. Sen får jag dra iväg oss alla till vårdcentralen och köa i timmar, för att jag och Beppe ska få. Och om det nu beslutas att småttingarna ska få, om det inte redan gjorts, så ska vi ta oss iväg allihop igen till BVC, så lillskruttan får. Och så får vi efterverkningar i tre omgångar, härligt.

Svininfluensa. Nej, det känns inte så lockande direkt. Inte när man är ensam på tre barn. Jag bestämmer mig för att vaccinet är skitbra. Kan inte bli bättre. Så. Det gick ju svinlätt.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Grymt bra :-)

2009-11-12 @ 16:15:22
Postat av: Susanne Nilsson

grymt grymt:D

2009-11-12 @ 16:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0