Om att koka soppa utan spik och vems ramar ska man suga på när man sålt sina egna?

Så. Barnen på dagis och i skolan. Allt väl än så länge, ingen som ringt om att jag måste hämta för att de är sjuka. Sitter här med A-kassepapper, försäkringskassepapper och räkningar. Alltid lika trevligt att känna ångestsuget i magen. Har äntligen, efter bara 6 veckor, fått in alla intyg (hoppas jag) från FK och tidigare arbete, för att kunna skicka till A-kassan. Sen ska de först utreda om jag ALLS har rätt till ersättning, och i så fall HUR mycket. Om jag förstått saken rätt, kommer min ersättning baseras på de 75% jag arbetat, trots att jag varit anställd 100% men tagit föräldrapenning 25%. Det blir alltså 80% på 75%. Minus allt som vabbats eller varit sjukdagar, vilket blir rätt ofta när man har småttingar. Slutsats: man ska inte vara småbarnsförälder om man ska stämpla.

Det skulle inte heller förvåna mig om de lyckas hitta någon klausul som undantar min rätt till ersättning helt. Inget förvånar mig längre. Alla papper ska alltså in idag, vilket naturligtvis innebär att jag inte får någon ersättning denna månad, eftersom ärendet ska handläggas. Har jag tur hinner jag få pengar i slutet av december, men förmodligen tar handläggningen längre tid än så. Kan jag handla julklappar till barnen i efterskott tror ni? Nog räcker det väl om jag slår in varsin lapp åt dem, där det står: MAMMA LOVAR ATT HANDLA KLAPPAR NÄR A-KASSAN KOMMER IGÅNG. GOD JUL ÄLSKLING. Det klarar väl en 7-åring och en 4-åring av att ta? Slutsats: se till att ha en buffert på minst 2 sparade månadslöner när du blir arbetslös. Vilket inte är så lätt om man varit ensamstående på föräldrapenning. Skulle faktiskt vilja kalla det helt omöjligt, den lilla buffert som fanns har istället tömts helt under föräldraledigheten.

Så till ersättningen då, när och om den kommer igång. 80% på 75% minus alla VAB- och sjukdagar. Det blir, med lite tur 6-7000 kvar efter skatt, att försörja 3 barn på. Jag har jobbat 100 % större delen av mitt arbetsföra liv, nästan 20 år, förutom de sista småbarnsåren. Men det räknas såklart inte. Såklart. Absolut. Inte. Slutsats: se till att vara välbärgad om du blir arbetslös.

Jag blir inte kastad åt vargarna den här månaden i alla fall, jag har sån tur att jag har möjlighet att låna så att räkningarna blir betalda och mat står på bordet. Men det där med julklappar - det river och svider i magen. Slutsats: var inte arbetslös. Jag vill ha ett jobb NUUUUUUUUUUU!

Kommentarer
Postat av: Peder

Jag skulle vilja påstå att du bör ha en buffert på ugefär en årslön om du tänker bli arbetslös. Anmälde mig själv till A-kassan 1/7 (Unionen), och trots att jag var ett "enkelt ärende" med pappren i ordning snabbt fick jag inte min första utbetalning förrän den 8/10. Och man har ju hört om dem som fått vänta betydligt längre..........

2009-11-24 @ 01:05:56
Postat av: kia

nej du...inte lätt. sen är det så att har man ett jobb så gäller det att f-n inte bli sjuk....för då riskerar du att bli arbetslös...Heja Sverige!

2009-11-25 @ 14:23:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0