Återigen, kärlek

Vaknar mjuk och solig. På insidan. Ute också sol, men blåsigt kallt. Är ensam med liten Hedda sen en vecka, storingarna kommer hem idag. Vi har inte städat, knappt tvättat, lagat minimalt med mat (skönt med barn som gillar plockmat - oliver, korvbitar, ostbitar, grönsaksstavar, bär, frukt, fetaost), vi har bara mest bara varit. Chillat. Ok, jobbat lite också då. Igår var vi på tur runt Lindesjön med lillebror, svägerska och brorsbarn - men det blåste så satans kallt, så det var inte ens mysigt att sitta inne i kåtan vid grillplatsen och fika. Vi hade gillrat fälla. För bror. De ska gifta sig om ett par veckor, så storebror och ett par kompisar satt laddade med pilsner och med cyklar ute vid kåtan och inväntade oss, knyckte med sig lillebror. Såg honom igen ett par timmar senare, iklädd satinpyjamas, på parkeringsplatsen utanför Lidl. Jag låtsades som om jag aldrig hade sett honom förut.

Liv. Kärlek. Återkommer ständigt till funderingar runt och kring. Vad det är. Vad som räknas. När jag tänker som klarast känns det som att den renaste formen av kärlek är just den stunden, det ögonblicket man kopplar, connectar, med en annan levande varelse, om det så är ens älskade, ens mamma, barnen, busschauffören, tanten i parken, grannhunden, tjejen i kassan på Hemköp, kanske t o m den där lilla skalbaggen man räddar från att drunkna i kaffekoppen. Det där magiska ögonblicket när man känner sig nära. Som att man vidrör varandra på insidan. Hör ihop. Ser rakt in i varandra. Ler åt samma sak. Tänker samma tanke. Bekräftar att du och jag, vi är här tillsammans - på det här stället, vi delar samma energier, vi ingår i samma cykel. På något konstigt, udda sätt, så hör vi ihop. Vi, alla.

Och nej, jag har inte rökt på idag heller. Jag gör inte sånt. Men det skulle kunna bero på att hjärnan fick en kolhydratchock av mackan i morse, efter en vecka utan. Wooohooo, det hänger ormar i taket!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0