Back on track

Första "normala" veckan avklarad igen, efter helger och lov och pappavistelse. Tillbaka till de upptrampade spåren. Rivstart att försöka få 3 stycken halvslöa ungar i ordning okristligt tidigt igen. Speciellt när en av dem tillbringar morgonen med att glo på varje klädesplagg minst 10 minuter innan hon behagar att ens börja försöka trä tygstyckena på sin lekamen. Min 2-åring är 100 ggr snabbare än min 8-åring. Och säger jag något blir hon vansinnig - jag kan säga åt henne att borsta håret, 10 minuter senare sitter hon fortfarande med samma strumpa som hon satt med 10 minuter tidigare. Då säger jag till igen, får ett avgrundsvrål till svar: MEN JAG HÅLLER JU PÅ ATT KLÄ PÅ MIG JUUUU, JAG KAN VÄL INTE GÖRA 1000 SAKER SAMTIDIGT HELLER!!!!!

Och mamman räknar sakta till 3 miljoner 17 tusen. Minst. Fem gånger. Har försökt med allt...väckt henne en halvtimme tidigare, ingen morgonTV, lirkat, skällt, mutat. Nope. Hon. Bara. Är. Sån. Det är bara att acceptera. Mamman som pilar runt som en skållad råtta och alltid är 10 minuter för tidig, har fått ett barn som tittar på sin ena strumpa i en kvart och som hinner tappa bort den andra strumpan innan hon får på sig sin första. Kan man få hjärtattack av sånt? Det värsta är att jag har sett henne pilsnabb med kläderna. När hon själv vill. Såklart.

Sen har vi herr 5-åring. Som är omöjlig att väcka. Man måste lirka upp honom, och känna av stämningen fingertoppsfint. Först måste man krypa ner och gosa i några minuter. Viska i örat. Sen lämna honom ifred en stund. Sen gosa lite till. Sen kan man säga till lite mer bestämt. Kör man hårda linjen direkt, blir det tvärnit. Kör man softa linjen rakt över, blir han gnällig. Sen kan det gå åt helvete ändå, trots att man följer bruksanvisningen minutiöst ...han kan vara på väg upp, t o m fått på sig hälften av kläderna, ibland kommit så långt som till ytterdörren - och så slår det tvärstopp och värsta utbrottet inleds... skapat av någon liten oförrätt som ingen annan än han själv förstår det minsta av.

Och lilla missy 2-åring, som var en sån pärla på mornarna för ett tag sen...klädde sig själv, supportade de andra två med hjälp...hon har stenhårt börjat med "VILL INTE"-linjen. Håhåjaja.

Behöver jag säga att jag längtar till sommaren? Ljus. Värme. Då kan de få gå i pyjamasen till dagis. Sovande. Gud så skönt.

Kommentarer
Postat av: Anna P

Jag har en likadan 8-åring...det liksom händer ingenting, kan stå i duschen 10 min och när man frågar om hon är klar snart så: "Oj då men jag har inte börjat tvätta mig ännu"...jag är oxå den effektiva sorten, så man kan bli något frustrerad.

Vad bra du skriver förresten, och dina dikter är underbara:)

2011-01-16 @ 09:20:35
Postat av: Susanne

Haha...låter som samma skrot och korn! Tänk dig tonåren sen...



Tack!

2011-01-16 @ 22:25:39
Postat av: Mormor

Jag hade en 8-årig flicka för si så där 32 år sen.

Flashback! Jaa...tänk dig tonåren..

2011-01-17 @ 07:49:24
Postat av: annsoh

jätte fin blogg :)

2011-01-17 @ 08:18:50
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: Susanne

Hahaha....så mormor menar what goes around comes around? Jaja, då behöver jag iaf inte oroa mig, det blir förmodligen folk av henne med!

2011-01-23 @ 16:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0