Rensning

Stora tvättberget undanplockat och stoppat i lådor och skåp. Tvättkorg (nästan) tom. Kök, hall och badrum nere städat. Två barn av tre badade och nagelklippta (inte vingklippta förhoppningsvis). Sopsorteringshögen och sopor slängda. Lådor i hallen rensade (nåja). Vardagsrum sanerat efter fredagens sovaöverorgie, med chips överallt och lite kulor här och var efter Willys lyckade insmygningsförsök (han är numera portad efter pinkpöl på lurviga mattan). Alla sängar renbäddade. Sylvia-kaka bakad till morfar kommer på etermiddan. Hedda äten och middagssoven - inte vaknat än, ligger därute i vagnen i snöyran och sover som ett litet murmeldjur.

Vilken tillfredsställelse det ger inuti när det blir ordning på utsidan...är det för att det är stökigt på insidan, så att jag finner behovet fyllt av ett substitut? Men jag känner mig inte så stökig på insidan längre...det kan bli kortvarig storm inuti, men det blåser över snabbt - det småblåser inte ständigt och blir skräpigt som förut. Nu blir det storm och blåser rent på en liten stund...och så blir det en ny gryning och en ny soluppgång som färgar himlen rosa. Varje dag är ny. Inuti som utanpå. Mitt i stormen kan jag känna tveksamhet, men lugnet kommer tillbaka varje gång.

Men jag känner mig ändå lugnare och finare när utsidan är nystädad också:) Fan vad grejor, vi skulle behöva göra en rejäl rensning till, trots storrensningen vid flytten i somras. Ibland kan jag tänka att det skulle vara skönt att börja på helt ny kula med alla saker man samlat på sig. Blåsa rent och se en ny gryning där med. Men man ska vara försiktig med vad man önskar sig, sägs det. Och det finns nog en sanning i det med.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0