Att låta barnen vara delaktiga i besluten...

Vi tog det idag. V A C C I N E T. Det omtalade. Beppe hade 4-årskontroll på BVC idag, vilket han skötte som en hel karl. Han gjorde allt, glad i hågen att få visa sina färdigheter, japp, jag kan pärla, jajemen, här haru huvudfotingar på löpande band, jorå, jag säger till näre piper, men visst, jag ser bokstäverna där borta. Ett tag undrade jag om jag fått med mig fel unge, men så kom jag på, han har blivit 4 år. Borta är 3-åringen som vägrade klippa sig hos frisören, 3-åringen med skrikanfall på en timme, 3-åringen som inte kunde stoppa sig själv och som tände på 1 sekund blankt.  Visst, han har fortfarande ett jädrans humör, men det är mer rim och reson i det och man kan faktiskt börja urskönja att det finns orsaker till att han blir arg. När han blir avbruten, när han har tänkt göra saker själv men någon annan hinner före, när han föresatt sig något som besvaras med ett nej. Och det är ju inget konstigt, såna saker blir ju jag med förbannad på.

I alla fall. Jag hade beslutat att vi skulle ta vaccinet. Och på BVC skulle vi få ta alla på en gång, Hedda med. Utan att stå i kö i timmar, smidigt och lätt, utan krångel. Men så igår, började jag vackla igen. Det ÄR ju bara en influensa. Och tänk, kvicksilver i vaccinet. Och hur blir det längre fram? Tänk om barnen reagerar starkt på sprutan? Så när vi väl kom till BVC, hade jag fortfarande inte bestämt mig. Vi såg köerna till vaccinationssalen, så jag vistte att om vi inte tog det idag i samband med BVC-besöket, så skulle vi få åka en annan dag och kanske köa ett par timmar. Inte roligt med 1-åring och 4-åring... När 4-årskontrollen var slut, säger Beppe, av sig själv: Nu vill jag ha spruta! Japp. Så enkelt var det. Så vi tog allihop. En 4-åring fick bestämma, hur fasiken vi skulle göra med vaccinet. Och faktiskt, jag känner mig tryggare med det än om samhället eller jag själv tagit beslutet. Han har bra magkänsla, Beppe.

Inte fick barnen så ont heller. Det är mest jag som är ämlig och har värk i armen, lite feber...och svettas som en gris. Nöff.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0